Blogs
Wat is een CMR vrachtbrief?
Een CMR vrachtbrief is een internationaal transportdocument dat wordt gebruikt bij het vervoeren van goederen over de weg. Deze vrachtbrief voldoet aan de richtlijnen van het internationale CMR-verdrag.
Een vrachtbrief is een document dat verbonden is aan een zending en aangeeft welke goederen de vervoerder namens de afzender van locatie A naar locatie B vervoert.
Wat is de betekenis van een CMR?
CMR staat voor ‘Convention relative au Contrat de Transport International de Marchandises par Route’. Het is een verdrag tussen nagenoeg alle Europese landen en een aantal landen buiten Europa, zoals Turkije en Marokko. Het CMR is van toepassing op al het vervoer over de weg van en naar een land dat aangesloten is bij dit verdrag.Dit verdrag regelt de rechten en plichten van alle partijen betrokken bij internationaal wegvervoer van goederen. Het doel van dit verdrag is om een uniform juridisch kader te bieden dat het wegvervoer tussen verschillende landen vereenvoudigt en stroomlijnt.
Waarom een CMR vrachtbrief?
Een CMR vrachtbrief is benodigd omdat het een juridisch bindend document is dat de afspraken tussen de afzender, vervoerder en ontvanger vastlegt.
Het document bevat alle relevante informatie over de goederen, de route en de betrokken partijen, waardoor het transport proces transparanter en efficiënter verloopt. Het helpt ook bij het oplossen van eventuele geschillen die tijdens een transport kunnen ontstaan.
Is een CMR vrachtbrief verplicht?
Ja, een CMR vrachtbrief is verplicht bij internationaal wegvervoer van goederen tussen landen die het CMR-verdrag hebben ondertekend.
Het document is noodzakelijk om te voldoen aan de wettelijke vereisten en om ervoor te zorgen dat alle betrokken partijen hun rechten en verplichtingen nakomen.
Wat bewijst de CMR vrachtbrief?
De brief bevat belangrijke informatie, zoals de aard en hoeveelheid van de goederen, de gegevens van de afzender, de vervoerder en de ontvanger. Ook staat de plaats van vertrek en bestemming van de vracht in het document.
Een CMR vrachtbrief bewijst dat de goederen in ontvangst zijn genomen door de vervoerder en beschrijft de voorwaarden waaronder het transport plaatsvindt. Het fungeert ook als bewijs voor de verzekeraar in geval van schade of verlies van de goederen.
Wie vult de CMR in?
In de CMR is niet afgesproken wie de vrachtbrief moet invullen. Maar wanneer de AVC (Algemene Vervoerscondities 2002) van toepassing is op het vervoer, dan is de afzender verantwoordelijk voor de vrachtbrief.
Welke soorten CMR vrachtbrieven zijn er?
Bij BCF-Products hebben wij vier soorten CMR documenten in ons assortiment:
- CMR handsets
- CMR voor laserprinters
- CMR voor matrixprinters
- Gepersonaliseerde CMR
Deze zijn allemaal opgesteld volgens het internationale gestandaardiseerde IRU-model (Internationale Wegtransport Unie).
Hieronder staat een video van onze CMR handset.
Waarop moet je letten bij het aanschaffen van een CMR
Wanneer men een vrachtbrief, die voldoet aan het CMR, gaat aanschaffen is het belangrijk om te zorgen dat deze geschikt zijn voor je eigen situatie. Hieronder staan een aantal andere zaken die relevant zijn bij de aanschaf:
- Kies de juiste brief voor je printer;
- Voldoet de brief aan de wettelijke normen?
- Wil je een gepersonaliseerde vrachtbrief?
- In welke volgorde wil je de brief?
Meer weten over een CMR document? Neem contact met ons op!
Wil je meer weten over CMR vrachtbrieven of heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op. Dit kan telefonisch op 040-8436761 en via de e-mail op info@bcf-products.nl. Onze medewerkers staan je graag te woord!
Welke ladingstang past op welke rail?
Wanneer je een ladingstang of een bepaald soort rail aanschaft, is het handig om te weten welke bij elkaar passen. Ladingstangen worden gebruikt om te voorkomen dat goederen gaan schuiven tijdens het transport. Ze kunnen zowel verticaal als horizontaal worden gebruikt.
Bij BCF-Products krijgen we regelmatig vragen vanuit klanten over het bevestigen van ladingstangen aan rails. Om die reden hebben we dit artikel geschreven, zodat jij precies weet welke stang op welke rail past!
Welke soorten ladingstangen zijn er?
Eerst bespreken we welke soorten ladingstangen er allemaal zijn. De bekendste ladingstang is de telescoopstang. Deze worden gebruikt tussen twee rails in. Ze komen meestal voor in een bestelbus, aanhanger of bakwagen.
Een andere bekende stang zijn de cargokeepers. Deze is ook geschikt voor een aanhangwagen of bestelbus. Met dit soort stang kun je eenvoudig je lading tegenhouden.
De volgende stang die we bespreken zijn kledingstangen. Deze zijn uitermate geschikt voor het vervoeren van hangende kleding, zoals een kostuum. Deze stangen worden ook wel eens kleerhangerrails genoemd.
Een ander soort ladingstang zijn cargoplanken, ook wel eens spanplanken of trailerplanken genoemd. Dit is eigenlijk geen stang, maar een plank en is ontworpen om eenvoudig in de zijschotten van een trailer te klikken. Dit is een snelle en effectieve manier biedt om ladingen stevig vast te zetten.
De laatste soort stang die we bespreken zijn stuwbalken, ook bekend als vloerbalken. Ze zijn ideaal voor het creëren van een sterke, demonteerbare tweede laadvloer of voor extra palletplaatsen in vrachtwagens en trailers.
Welke ladingstangen zijn geschikt voor vliegtuigrails?
Wanneer je vliegtuigrails aanschaft is het belangrijk om te weten welke stangen hierbij horen. Alle ladingstangen met een 19 mm plug zijn geschikt voor de vliegtuigrails in ons assortiment. Ook kunnen stangen met een combiplug worden bevestigd aan onze vliegtuigrails.
Een voorbeeld van een goede stang voor vliegtuigrails is een telescoopstang met een combiplug. We hebben meerdere telescoopstangen in ons assortiment die geschikt zijn voor vliegtuigrails. Dit hulpmiddel biedt een veilige manier om lading te zekeren. Ze zijn gemaakt van aluminium of staal.
Welke ladingstangen zijn geschikt voor bindrails?
Een veelgebruikt soort rails zijn bindrails. Deze zijn geschikt voor diverse toepassingen, zoals een trailer, bestelwagen of vrachtwagen. Ze zijn daarnaast toe te passen als wand- dak- of vloerrails. Ladingstangen met een 24 mm plug zijn geschikt voor onze bindrails.
Dit geldt dus alleen voor de bindrails in ons assortiment, want er zijn aanbieders die vliegtuigrails onder bindrails schalen. Daarnaast kunnen ook bij deze rails stangen met een combiplug worden bevestigd, want deze hebben een 19 mm plug en een 24 mm plug.
Welke kledingstangen passen op welke rails?
Kledingstangen, ook wel kleerhangerrails genoemd zijn geschikt voor specifieke bindrails of voor een sleutelgatpaneel. Per product in ons assortiment staat vermeld bij welke bindrail de stang past.
Op welke rails passen stuwbalken?
Onze stuwbalken passen op bepaalde combirails uit ons assortiment. Het beste voorbeeld hiervan is de combirail 3009.
Hoe worden cargokeepers en cargoplanken bevestigd?
De laatste middelen voor het stuwen van lading die we gaan bespreken zijn cargoplanken en cargokeepers. Deze worden niet bevestigd door middel van een rail, maar worden bevestigd tussen een wand. Hier komt dus geen rail aan te pas. Zo is een cargokeeper eenvoudig tussen twee wanden of tussen de vloer en het dak te klemmen.
Cargoplanken zijn bedoeld voor horizontaal gebruik op houten of aluminium borden of planken. Ze zijn voorzien van een klemmechanisme met een veer aan beide uiteinden, wat ervoor zorgt dat de cargoplank stevig op zijn plaats blijft.
Meer weten over rails en stangen?
Wil je graag meer weten over onze rails en stangen? Neem dan contact met ons op, dan kunnen onze adviseurs er alles over vertellen. Je kunt ons bereiken via het telefoonnummer: +31 (0)40 843 67 61 of via de e-mail op info@bcf-products.nl.
Spanband oprollen: wat is de beste manier?
Wanneer je klaar bent met het gebruik van je spanbanden moet je ze ook weer opbergen. De makkelijkste en verstandigste manier om dit te realiseren is door de spanbanden op te rollen. Hiervoor zijn verschillende manieren en er zijn hiervoor ook hulpmiddelen verkrijgbaar. In deze blog gaan we dieper in op de manieren om een spanband op te rollen en veilig op te bergen.
Waarom de banden oprollen?
Het oprollen van de banden heeft diverse voordelen. Zowel op het gebied van organisatie als veiligheid. Hieronder staan enkele goede redenen waarom je de spanbanden het beste kunt oprollen na gebruik:
- Opgerolde spanbanden nemen minder ruimte in beslag, dan als je dit niet doet;
- Wanneer spanbanden netjes zijn opgerold en georganiseerd, is het veel gemakkelijker om de specifieke band die je nodig hebt te vinden;
- Door de banden op te rollen voorkom je dat ze in knoop raken en beschadigen;
- Door ze op te rollen en op te bergen, verklein je de kans dat mensen struikelen of dat er andere ongelukken gebeuren door de losliggende banden
Spanbanden oprollen: welke manieren zijn er?
Er zijn verschillende manieren om de banden op te rollen. In deze blog bespreken we twee manieren: met en zonder hulpmiddelen de spanband oprollen. Eerst bespreken we de manier om hem op te rollen zonder hulpmiddelen.
Spanband oprollen zonder hulpmiddelen
Hieronder staat een handig stappenplan voor het oprollen van een spanband zonder hulpmiddelen:
- Stap 1: pak de spanband aan het einde vast;
- Stap 2: vouw de spanband aan het uiteinde dubbel, waarbij een lengte van een halve tot een meter volstaat;
- Stap 3: vervolgens begin je met het oprollen;
- Stap 4: let erop dat de haak, gesp of ratel aan de buitenkant blijft;
- Stap 5: trek aan het einde van het proces de band nog eens goed strak, zodat deze stevig is opgerold
Wanneer je klaar bent en het tijd is om de band op te bergen, is het aan te raden de spanband te bewaren in een tas, doos of kist om beschadiging te voorkomen.
Oprollen van een spanband met een oproller
De meest eenvoudige methode om een spanband snel op te rollen is door middel van een spanbandoproller. Beschik je over een oproller met een magneet, dan kun je deze moeiteloos aan je voertuig vastmaken. Zorg dat je dit doet voordat je begint met het oprollen. Hieronder staat een stappenplan voor het oprollen van de band met een oproller:
- Stap 1: begin door een stuk van het einde van de spanband door de sleuf van de oproller te halen;
- Stap 2: houd vervolgens het andere uiteinde van de spanband onderaan vast, zodat het dubbelgevouwen is;
- Stap 3: neem daarna de hendel van de oproller in handen en start met het maken van draaibewegingen;
- Stap 4: ga hiermee door totdat de gehele spanband is opgerold, waarbij je ervoor zorgt dat de haak, gesp of ratel aan de buitenkant zit.
Het gebruik van een spanbandoproller, maakt het opbergen van de banden nog gemakkelijker. Naast het gebruik maken van dit hulpmiddel kun je ook ervoor kiezen om automatische spanbanden te gebruiken. Deze hebben een mechanisme vergelijkbaar met een autogordel. Hierdoor kun je de band nog sneller op rollen!
Meer weten over spanbanden?
Wil je graag meer weten over spanbanden? Wij hebben hierover meerdere blogs geschreven, zoals ‘hoe werkt een spanband’ en ‘levensduur spanbanden’.
Heb je nog vragen of wil je advies? Neem dan contact met ons op. Dit kan via het telefoonnummer: +31 (0)40 843 67 61 of via de e-mail op info@bcf-products.nl.
De levensduur van spanbanden
Wanneer je regelmatig goederen transporteert gebruik je waarschijnlijk spanbanden. Maar hoe lang gaan deze eigenlijk mee? En wat is de levensduur? Spanbanden hebben geen vervaldatum. Zo lang de spanbanden voldoen aan de EN 12195-2 norm zijn ze bruikbaar en kan je ze gewoon gebruiken. Al moet je voor gebruik de spanbanden grondig inspecteren op mankementen.
Als het label op de span- of sjorband niet meer leesbaar is of ontbreekt, dan mag de band niet meer in gebruik worden genomen. Daarnaast moeten de banden elk jaar worden gekeurd. Als een oude spanband door deze keuring komt, dan zou het veilig moeten zijn om hem te gebruiken.
Tips voor het veilig gebruiken van spanbanden
Om te zorgen dat spanbanden of sjorbanden een langere levensduur hebben en om het veilig gebruik te stimuleren hebben we enkele handige tips opgesteld:
- Gebruik alleen spanbanden die zijn goedgekeurd en die beschikken over een leesbaar label;
- Gebruik nooit beschadigde spanbanden;
- Hou de band weg bij chemicaliën, UV-straling en vuur;
- Spanbanden zijn niet geschikt als hijsmiddel, gebruik dan hijsbanden;
- Zorg dat je niet de aangegeven trekkracht die op het label van de band staat nooit overschrijd;
- Bescherm de banden tegen scherpe randjes, hierdoor ontstaan beschadigingen;
- Vernietig beschadigde spanbanden om te voorkomen dat je ze per ongeluk toch gebruikt en daardoor gevaar loopt.
Wanneer zijn ze niet meer geschikt voor gebruik?
Het is uiterst belangrijk dat het label van de spanbanden goed leesbaar is, anders zijn ze niet meer geschikt voor gebruik. Daarnaast is het essentieel dat het bandmateriaal intact is. Er zijn meerdere manieren om te voorkomen dat een band beschadigd.
Met beschermhoeken van plastic en karton kun je beschadigingen voorkomen. Wanneer er insnijdingen of andere beschadigingen zijn, dan mag je de spanband niet meer gebruiken. Zelfs de naden moeten in perfecte staat en ongeschonden zijn.
Iets anders waar je op moet letten bij het gebruik van spanbanden zijn de gespen of klemgespen. Wanneer bijvoorbeeld een klemgesp is verbogen, dan mag je de band ook niet meer gebruiken.
Als een span- of sjorband niet voldoet aan een van de bovenstaande zaken, dan mag je hem absoluut niet meer gebruiken. Wanneer je dit wel doet kan dit enorm gevaarlijk zijn en ben je in overtreding van de wet.
Eigenlijk gaat het dus er niet om hoe oud een spanband is, maar vooral in welke staat de band verkeert.
Onderhoud aan sjor- en spanbanden
Naast de initiële inspectie vóór gebruik is het ook van cruciaal belang om regelmatig onderhoud uit te voeren aan spanbanden. Zelfs als de banden aan alle veiligheidsnormen voldoen, slijten ze na verloop van tijd door gebruik, belasting en omgevingsfactoren.
Om die redenen is het aan te raden om periodiek, afhankelijk van de intensiteit van gebruik, een grondige inspectie uit te voeren en indien nodig de banden te vervangen. Door onderhoud en tijdige vervanging van beschadigde banden, kun je de veiligheid tijdens het transport blijven waarborgen en mogelijke risico's minimaliseren.
Meer weten over spanbanden?
Zijn je oude banden beschadigd en zijn deze aan vervangingen toe? Bekijk dan ons assortiment aan sjor- en spanbanden. Ontdek ook onze spanband beschermers die ervoor zorgen dat zowel je lading als je spanbanden veilig blijven tijdens transport.
Heb je nog vragen over spanbanden? Neem dan contact op met onze adviseurs.
Wat is een stapelaar?
Er zijn verschillende soorten stapelaars, zoals een handstapelaar (of manuele stapelaar), een semi-elektrische stapelaar en een volledig elektrische stapelaar. Hoe deze stapelaars werken en wat de voor- en nadelen zijn, lees je in deze blog.
Hoe werkt een stapelaar?
Een palletstapelaar combineert de kenmerken van een palletwagen en een vorkheftruck. Het hulpmiddel stelt transport- en magazijnmedewerkers in staat om zware pallets te tillen, verplaatsen én de hoogte in te heffen. Ideaal bij het inladen van vrachtwagens of bij magazijnwerk.
Maar hoe werkt een stapelaar precies? Zowel een handstapelaar als een (semi)elektrisch bediende stapelaar zijn onder meer voorzien van vorken, een dissel, een ketting en een hefelement. De vorken kunnen precies onder de last worden geplaatst. De mast, de ketting en de hefboom kunnen de last vervolgens heffen en neerzetten. De dissel is het stuur van het hulpmiddel en regelt de voor- en achteruitbewegingen.
In tegenstelling tot veel andere hefmiddelen, maakt een palletstapelaar geen gebruik van een contragewicht om overeind te blijven, maar van steunpoten met wielen. Dit, in combinatie met de kleine draaicirkel van de palletstapelaar, maakt dat het toestel gemakkelijk toepasbaar is in kleine ruimtes (de gangbreedte van een gemiddelde stapelaar is slechts 220 cm).
Stapelaar bedienen
Een handstapelaar moet je, zoals de naam al doet vermoeden, handmatig duwen en trekken. Door te pompen met een handvat, kun je de lading heffen. Maak je gebruik van een elektrisch model, dan hoef je alleen te sturen. Met een simpele druk op de knop wordt de lading getild.
Hoewel het niet moeilijk is om het toestel te bedienen, heb je een certificaat nodig om een (gemotoriseerde) stapelaar te besturen. Het hulpmiddel wordt namelijk geclassificeerd als bedrijfsvoertuig, waardoor het wettelijk verplicht is om over aantoonbare kennis te beschikken. Houd hier dus rekening mee bij de aanschaf.
Wat zijn de voor- en nadelen van een stapelaar?
Wil je de productiviteit van je medewerkers verhogen en daarnaast werkprocessen zo veilig mogelijk inrichten? Dan biedt het toestel uitkomst. Naast de smalle gangbreedte, biedt het gebruik van het hulpmiddel namelijk meer voordelen:
- Het heftoestel kan zwaar werk uit handen nemen. Heb je een elektrische stapelaar? Dan hoeft de gebruiker alleen te sturen.
- Een stapelaar is ergonomisch verantwoord; het risico op spier- en skeletaandoeningen wordt verkleind.
Door de lange mast kunnen pallets op grote hoogte worden neergezet. - Een stapelaar is compact en daardoor wendbaar.
Behalve voordelen, kent het gebruik van een stapelaar ook een aantal aandachtspunten:
- De steunpoten van het stapelaar rijden onder de stelling. Er is dus extra ruimte nodig.
- Niet alle pallets kunnen op een stapelaar; de pallets moeten aan de onderzijde open zijn.
- Alleen gecertificeerde medewerkers mogen een elektrische stapelaar bedienen.
- Net als andere interne transportmiddelen heeft een stapelaar onderhoud nodig, al verschilt het onderhoud afhankelijk van het type stapelaar.
Hoe hoog kan een stapelaar?
Een stapelaar is dus ideaal wanneer je op “grote” hoogte wilt werken. De hefhoogte is tevens één van de redenen waarom veel logistieke bedrijven een palletstapelaar verkiezen boven een palletwagen.
De maximale hoogte van het heftoestel is echter afhankelijk van de soort. Een manuele stapelaar kan een hoogte bereiken van 1,6 meter, al is dit afhankelijk van het model. Zo zijn er ook manuele stapelaars die een hoogte van 3 meter bereiken.
Werk je met een elektrische stapelaar, dan kom je al snel op een hoogte tussen de 1,6 en 3 meter. Al zijn er ook modellen die een hoogte van bijna 5 meter bereiken.
Daarnaast heb je ook semi-elektrische stapelaars. Hierbij verschilt het ook per model hoe hoog hij kan. Zo zijn er semi-elektrische stapelaars die tot een hoogte van 3,6 meter komen.
Stapelaar bij BCF Products
Wil jij het intern transport van jouw bedrijf veiliger en efficiënter inrichten en ben je op zoek naar een stapelaar? BCF Products heeft diverse palletwagens en stapelaars in het assortiment.
De handstapelaar uit ons assortiment is van een hoogwaardige kwaliteit, is zeer wendbaar en heeft een hefhoogte van 1,6 meter. Een aanwinst voor jouw magazijn.
Wil je liever profiteren van de voordelen van een (semi)elektrische stapelaar? Ook dan ben je bij BCF Products aan het juiste adres. Vraag hiervoor een offerte aan of neem contact op voor de mogelijkheden.
Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen over stapelaars? Onze adviseurs staan je graag te woord.
Wat zijn stuwzakken?
Stuwzakken, ook wel stuwkussens, dunnage-bags of luchtzakken genoemd, worden gebruikt voor het beschermen van lading. Ze worden ingezet om beschadigingen aan de lading te voorkomen. Maar wat zijn stuwzakken nu precies, waarvan worden ze gemaakt en wat is de werking ervan?
De luchtzakken worden meestal gemaakt van geweven polypropyleen. De binnenzak is weer gemaakt van extrusie-polyethyleen. De meeste zakken zijn herbruikbaar, waardoor ze meermaals gebruikt kunnen worden voor het zeker van lading. Wel zo duurzaam!
Stuwzakken worden bijvoorbeeld gebruikt in (zee)containers, treinwagons en vrachtwagens, maar ook in bestelbussen.
Wat is de functie van een stuwzak?
De functie van een stuwzak is het vastzetten, stabiliseren én beschermen van lading in een container, wagon of vrachtwagen. Het uiteindelijke doel is het voorkomen van beschadigingen en ervoor zorgen dat de lading niet gaat schuiven tijdens het transport.De stuwkussens worden gebruikt om goederen te stuwen en openingen in laadruimtes op te vullen. Met een compressor en een vulpistool kun je luchtzakken snel en eenvoudig tussen de lading plaatsen en opvullen met lucht.
Verschillende levels stuwzakken
De stuwkussens zijn te verdelen in verschillende levels. Bij BCF Products zijn level 0 en level 1 stuwzakken verkrijgbaar. Wanneer je lading naar Amerika of Canada gaat vervoeren is het van belang om level 1 zakken te gebruiken. Level 0 stuwkussens zijn namelijk niet goedgekeurd door Association of American Railroads (AAR). Hierdoor mag je ze niet gebruiken in treinwagons in de Verenigde Staten en Canada
Wil je graag weten welke factoren belangrijk zijn voor het kiezen van de juiste stuwzak? Bekijk dan onze stuwzakken pagina.
Hoe werken stuwzakken?
De dunnage-bags plaats je eenvoudig tussen de lading en vervolgens blaas je ze op met een vulpistool welke verbonden is met een compressor. Onze stuwkussens beschikken over een Venturi-ventiel. Dit ventiel garandeert dat je de stuwzak op een veilige en snelle manier kan opblazen. Na het vullen van de zak sluit het ventiel zich direct zelf, waardoor er geen lucht kan ontsnappen.Na het vervoeren van de lading kan je de zakken weer leeg laten lopen en eventueel hergebruiken.
Het assortiment luchtzakken van BCF Products
BCF Products heeft diverse soorten stuwzakken in het assortiment:
- Rotschenk White Line
- Rotschenk Red Line
- Rotschenk Red Line 3D
Deze stuwkussens zijn in diverse afmetingen, zoals 60x90 cm tot aan 150x300 cm, verkrijgbaar bij BCF Products.
Stuwzakken bestellen bij BCF Products
Wil je graag stuwzakken kopen om je lading te zekeren? BCF Products heeft een mooi assortiment aan stuwkussens. Tevens hebben we ook vulhulpmiddelen voor het vullen van de zakken.
Heb je nog vragen, wil je advies of meer weten over ons assortiment? Neem dan gerust contact met ons op.
Wat is een palletwagen?
Een palletwagen is één van de meest gebruikte hulpmiddelen in de logistieke sector. En dat is niet zo vreemd. Met dit handige transportmiddel kun je het intern transport veilig en efficiënt inrichten. Er zijn verschillende soorten palletwagens, zoals een handpalletwagen en een elektrische palletwagen. Deze worden ook wel pompwagen of transpallet genoemd. Maar wat is een pompwagen of palletwagen? Hoe werkt dit transportmiddel en wat zijn de voor- en nadelen van een palletwagen op de werkvloer? Je leest het hier.
Hoe werkt een palletwagen?
Palletwagens worden voornamelijk gebruikt in magazijnen, winkels en vrachtwagens. Het hulpmiddel stelt medewerkers in staat om zware goederen op pallets te vervoeren, zonder al te veel fysieke belasting. De meeste pompwagens zijn zeer gebruiksvriendelijk en stimuleren een ergonomische werkhouding. De werking van een palletwagen is afhankelijk van het soort palletwagen en soort pallets.
Hoe werkt een handpompwagen?
Wanneer je zo nu en dan zware goederen over korte afstanden moet verplaatsen is een handpalletwagen het ideale hulpmiddel. Zoals de naam al doet vermoeden, kunnen gebruikers de palletwagen met de hand bedienen. De wagen heeft een vork die gemakkelijk onder de pallets geschoven kan worden. Door middel van spierkracht kan de last worden opgekrikt. Gebruikers kunnen de palletwagen vervolgens duwen of trekken om de last te verplaatsen.
Let op: om de schouders en rug zo min mogelijk te belasten, raden wij aan om de pompwagen te trekken in plaats van te duwen.
Hoe werkt een elektrische pompwagen?
Een modern alternatief voor de handpompwagen is de elektrische pompwagen. Deze wordt toegepast voor dezelfde werkzaamheden, maar wordt niet aangedreven door menselijke kracht. De transpallet is voorzien van een elektrische motor, waardoor er minder krachtinspanning is vereist. Voor het opkrikken en verplaatsen zijn er verschillende bedieningsknoppen. Afhankelijk van de soort elektrische palletwagen, kan de gebruiker de wagen te voet of vanaf een sta-plateau begeleiden.
Het onderhouden van een palletwagen
Palletwagens spelen een belangrijke rol in een veilige werkomgeving. Om de veiligheid van gebruikers te waarborgen, is periodiek onderhoud aan de palletwagen noodzakelijk.
Hoewel pompwagens een lange levensduur kennen, kan het voorkomen dat bepaalde onderdelen na verloop van tijd niet meer naar behoren functioneren. We raden daarom aan om een pompwagen dagelijks te controleren op defecte onderdelen en de vloeistoffen van het transportmiddel regelmatig bij te vullen.
Meer over palletwagen onderhoud.
Wat zijn de voor- en nadelen van een palletwagen?
Of je nu voor een handpompwagen kiest of liever gaat voor een elektrische pompwagen, het gebruik van dit transportmiddel biedt veel voordelen. Zo zorgt het voor een sneller, efficiënter en veiliger intern transport. Een palletwagen vermindert de kans op (fysieke) overbelasting van werknemers, waardoor het ziekteverzuim onder personeel omlaag gaat.
Een handpalletwagen is goedkoper in de aanschaf dan een elektrische palletwagen. Omdat een elektrische palletwagen moderner en geavanceerder werkt, biedt deze een aantal interessante voordelen ten opzichte van een handpompwagen.
We zetten ze voor je op een rij:
· Nog minder fysieke belasting.
· Groter draagvermogen.
· Draagt bij aan een sneller werkproces.
· Gedoseerd stijgen en dalen van de last.
Het gebruik van een palletwagen kent ook nadelen. Zo moeten gebruikers rekening houden met een aantal risico’s:
· Schouder- en rugklachten bij verkeerd gebruik.
· Schade aan goederen bij verkeerd gebruik.
· Eventuele botsingen met personen, goederen of machines.
Palletwagen afmetingen
Pompwagens zijn verkrijgbaar in diverse afmetingen. Een groot voordeel hiervan is dat er voor elk magazijn of voor elke winkelvloer wel een geschikte palletwagen is. De handpompwagen uit het assortiment van BCF-Products heeft een vorklengte van 1150 mm, een vorkbreedte van 540 mm en een stuurwiel met een diameter van 200 mm. De maximale hefhoogte is 200 mm.
Onze elektrische palletwagen heeft dezelfde vorklengte en -breedte, maar heeft een stuurwiel met een diameter van 210 mm. De maximale hefhoogte is 195 mm.
Wat weegt een pompwagen?
Een groot verschil tussen een handpompwagen en een elektrische pompwagen is het gewicht. Waar het eigen gewicht van een handpompwagen vaak onder de 90 kg blijft, ligt het gewicht van een elektrische pompwagen al snel boven de 100 kg. Zo weegt onze handpalletwagen 70 kg en heeft onze elektrische pompwagen een eigen gewicht van 115 kg.
Palletwagens bij BCF-Products
Wil jij een pompwagen kopen om de veiligheid van jouw medewerkers te garanderen? BCF-Products heeft een robuuste handpompwagen en een elektrische palletwagen in het assortiment. Uiteraard kun je bij ons ook terecht voor diverse toebehoren, zoals extra lithium batterijen en de populaire TOPSTOP palletwagenstopper.
Heb je vragen over pompwagens of elektrische palletwagens? Neem dan gerust contact op met onze adviseurs.
Welke bakken voor opslag of transport?
Bakken zijn er in verschillende maten en soorten. Daarnaast worden ze gemaakt van verschillende materialen. Elke toepassing vraagt om een specifiek soort bak. In deze blog bespreken we waar je op moet letten bij het kiezen van de juiste bak voor jouw toepassing.
Welke bakken gebruik je voor opslag?
De volgende bakken zijn te gebruiken voor de opslag van goederen:
· Stapelbare magazijnbakken: perfect voor het opbergen van onderdelen
· Kunststof groot volume bakken: ideaal voor de levensmiddelenindustrie, bloemenhandel of textielindustrie.
Lees onze blog 'wat is een groot volume bak' om precies te weten te komen waarvoor hij ideaal is.
· Kunststof palletboxen: de grote broer van groot volume bakken
· Opvouwbare Smartbox palletboxen: palletboxen, maar dan inklapbaar!
· RAKO E-Line stapelbare kunststof bakken, ook wel rakobakken genoemd: ideaal voor de opslag van gereedschap, onderdelen of producten
· RAKO E-Line stapelbare kunststof koffers: ideaal voor de opslag van gereedschap, onderdelen of producten
· Kunststof distributiebakken: perfect voor het opslaan van kwetsbare goederen
· Kunststof lekbakken: ideaal voor het opvangen van chemicaliën en vloeistoffen
Welke soorten magazijnbakken zijn er?
Er zijn verschillende bakken bruikbaar als magazijnbak. Iedere bak heeft zijn eigen formaat en kleur. Indien je grote spullen of onderdelen wilt opslaan in je magazijn, dan kies je voor een groot formaat bak, zoals een groot volume bak.
Als je juist kleinere onderdelen wilt opslaan, zoals spijkers, schroefjes of moeren, dan kan je het beste kiezen voor een kleinere bak, zoals stapelbare magazijnbakken (oftewel gripbakjes).
Magazijnbakken worden van verschillende materialen gemaakt, zoals hout, metaal of kunststof. Bij BCF-Products bieden wij uitsluitend kunststof magazijnbakken aan. Dit is zeer sterk materiaal en licht in gewicht. Hierdoor zijn de lege bakken gemakkelijk te verplaatsen in vergelijking tot houten of metalen bakken.
Welke bakken gebruik je voor transport?
Voor het transport van goederen kunnen alle bakken uit het assortiment gebruikt worden, behalve de stapelbare magazijnbakken. De naam zegt het al, deze zijn specifiek bedoeld voor de opslag van goederen in een magazijn.
Welke bak je het beste kunt gebruiken is afhankelijk van het voertuig. Indien je een kleiner voertuig hebt, dan zul je ook kleinere bakken moeten gebruiken.
Sommige bakken hebben, als ze leeg zijn, minder ruimte nodig. Zo zijn onze inklapbare palletboxen in te klappen.
Onze distributiebakken nemen ook minder ruimte in wanneer ze leeg zijn. Deze zijn, als de deksels opzij hangen, in elkaar te stapelen.
Het assortiment van BCF-Products
BCF-Products heeft een groot assortiment bakken en koffers, zoals stapelkratten. Deze zijn eenvoudig te bestellen via onze webshop. Indien je nog vragen hebt of meer informatie wilt over onze bakken of koffers. Neem dan contact met ons op.
Groot volume bak repareren
In een vorige blog hebben we het gehad over 'wat is een groot volume bak'. In deze blog gaan we het hebben over het repareren ervan.
Wanneer je kunststof groot volume bak kapot is, is dit natuurlijk erg vervelend en dient deze gerepareerd te worden. Het repareren van een groot volume bak is niet eenvoudig. Dit komt omdat dit soort bakken gemaakt zijn van polyetheen (HDPE). Dit materiaal laat zich niet of nauwelijks verlijmen.
Hoe repareer je een kunststof groot volume bak?
HDPE repareren is een vak apart. Dit materiaal is, zoals in de bovenstaande alinea wordt vermeld, lastig te lijmen. Het is wel mogelijk, maar we raden het lijmen of kitten van dit soort materiaal af. Dit komt omdat lijm en kit niet goed hechten op polyetheen, doordat de oppervlakte van een groot volume bak een vettige eigenschap heeft..
Hierdoor is dit geen goede methode voor reparatie. Gelukkig zijn er andere methodes om een bak te repareren.
De beste methode om een groot volume bak te repareren
De juist methode om een groot volume bak te repareren is door de bak te lassen. In de meeste gevallen gebeurd dit door gaslassen of draadlassen. Dit gebeurt met een speciaal lasapparaat en niet met een standaard lasapparaat voor metaal. Dit lasapparaat noemen ze een ‘drader’.
In het geval van een scheur in de groot volume bak gaat het als volgt: De scheur diep uit frezen en daarna de naad dicht te lassen. Als er een te grote scheur in de groot volume bak zit, dan is reparatie geen optie.
Bij grotere beschadigingen wordt er vaak een nieuw stuk plaat op de bak gelast.
Wielen en pootjes van een groot volume bak repareren
Onder de groot volume bakken (behalve de 1425/l en 1425/L) zitten pootjes of pootjes met wielen. In de grijze poot, zit een zwarte insteekpoot glad, of een insteekpoot met wiel. Als een van deze wielen is versleten, kan er een losse insteekpoot met wiel bij BCF-Products worden besteld. Deze zijn zelf te vervangen, met instructie van ons.
Als het een bak betreft met een zwart insteekpootje, dit is een versie zonder wiel, dan kunnen deze ook bijbesteld worden.
Deze producten staan niet in onze webshop, maar door contact met ons op te nemen kunnen we daarvoor zorgen. Bijna iedere groot volume bak van BCF heeft zijn eigen type pootje of pootje met wiel.
Bakken bij BCF-Products
Het repareren van kunststof wordt voornamelijk uitgevoerd door specialisten. Veel mensen beschikken niet over het juiste materieel (lasapparatuur), hierdoor is het niet voor iedereen mogelijk om een bak zelf te repareren.
Om die reden is een nieuwe groot volume bak vaak een betere optie, dan een bak te laten repareren. Hierdoor kan je de kwaliteit van de bak garanderen, want na een reparatie is de kans een stuk groter dat hij weer kapot gaat.
BCF-Products heeft een groot assortiment bakken. Zo bevat ons assortiment o.a. groot volume bakken, palletboxen, magazijnbakken en distributiebakken.
Meer weten?
Wil je meer weten over HDPE kunststof groot volume bakken of heb je naar aanleiding van deze blog vragen? Neem gerust contact met ons op!
Hoe werkt een sjorband?
Spanbanden, sjorbanden, rails, antislip matten… Er zijn diverse hulpmiddelen waarmee je lading kunt zekeren en beschermen. Wil je lichte producten goed vastzetten tijdens een transport, dan bieden sjorbanden uitkomst. Een sjorband is een sterke band met een gesp waarmee je spullen eenvoudig verstevigt. Maar hoe werkt een sjorband eigenlijk? En wat is het verschil tussen een sjorband en een spanband? BCF-Products praat je in deze blog bij.
Wat is het verschil tussen een sjorband en een spanband?
Een sjorband wordt vaak in één adem genoemd met een spanband. En dat is niet zo gek. Beide banden zijn hulpmiddelen om producten vast te zetten tijdens het transport. Toch is een sjorband niet hetzelfde als een spanband. Een groot verschil tussen een sjorband en een spanband is de wijze waarop de band wordt aangetrokken.
Waar een spanband een ratel heeft om de band mee aan te spannen, heeft een sjorband een gesp. Dit kan een klemgesp, steekgesp of klapgesp zijn. Daarnaast is een spanband met een standaard breedte van 25 mm t/m 100 mm, breder dan een sjorband (20 mm t/m 50 mm). Dit, in combinatie met het feit dat een ratel de band steviger kan aantrekken, maakt een spanband sterker dan een sjorband.
Tip: meer weten over spanbanden? Lees onze blog ‘Hoe werkt een spanband?’
Waarvoor worden sjorbanden gebruikt?
Omdat spanbanden strak en stevig aangetrokken kunnen worden, worden ze meestal gebruikt om grote en zware goederen in vrachtwagens te zekeren. Sjorbanden worden voornamelijk gebruikt om spullen in kleine hoeveelheden bij elkaar te houden of om lichtgewicht producten vast te zetten tijdens een transport. Daarnaast komen sjorbanden goed van pas bij:
· Het verstevigen van dakkoffers of fietsendragers
· Het bevestigen van een tent
· Het vastzetten van goederen op een imperiaal
· Diverse sporttoepassingen
· Buitenopslag
Dankzij de vele toepassingen van een sjorband, is dit hulpmiddel vooral populair bij particulieren.
Uitleg over sjorbanden
Hoe werkt een sjorband precies? Een vraag die we bij BCF-Products geregeld krijgen. Het gebruik van een sjorband is geen hogere wiskunde. Sterker nog, een sjorband is zeer gebruiksvriendelijk. Wel is het belangrijk om altijd een veilige werkwijze te gebruiken, zodat je zeker weet dat je producten ongeschonden blijven. We geven je daarom wat meer uitleg over de manier waarop je een sjorband kunt vastmaken en losmaken.
Sjorband vastmaken en losmaken
Sjorbanden worden ook wel gespbanden genoemd en dat is niet voor niets. Dankzij de bijbehorende gesp is de band eenvoudig vast te maken en aan te trekken.
Om de sjorband vast te maken steek je de band door gesp. Een groot voordeel van een sjorband is dat de gesp de band automatisch vastzet, zodra je de gesp loslaat. Bij een spanband kan het soms lastig zijn om met de ratel de band aan te spannen, maar een sjorband is eenvoudig met de hand aan te trekken zodat je deze strak kunt aanspannen. Wil je de sjorband losmaken? Klik de gesp dan in en haal de band eruit.
Soorten en maten sjorbanden
Standaard is de sjorband voorzien van een klemgesp, maar BCF-Products verkoopt ook sjorbanden met een steekgesp of klapgesp. Ben je benieuwd naar onze sjorbanden? We verkopen sjorbanden met een lengte tussen de 0.40 meter en 5 meter, maar we kunnen bijna alle lengtes maken. De breedte van onze sjorbanden ligt tussen de 20 mm t/m 50 mm. Wil je een bredere sjorband, dan kun je die bij ons op maat laten maken. Zo kun je eenvoudig bij BCF-Products een maatwerk sjorband aanschaffen.
Houd er rekening mee dat een sjorband een maximale toelaatbare belasting heeft. Deze wordt ook wel uitgedrukt in LC (Lashing Capacity). Om een sjorband veilig vast te maken, moet de sjorband breed genoeg zijn voor de sjorklus.
Hulp nodig of meer informatie?
Heb je na het lezen nog vragen over het gebruik van een sjorband of wil je meer informatie over onze sjorbanden of spanbanden? Neem dan gerust contact op met onze adviseurs.
Wetgeving lading zekeren
Lading zekeren, oftewel het vastzetten van goederen, is essentieel voor een veilig transport. Niet of verkeerd gezekerde lading kan niet alleen schade aanbrengen aan goederen, maar ook verkeershinder en ongelukken veroorzaken. Daarom geldt er in Nederland (en in de rest van Europa) een strenge wetgeving wat betreft lading zekeren.
De verantwoordelijkheid voor een veilig goederenvervoer ligt bij meerdere partijen. Welke partijen dat zijn, lees je in deze blog. We gaan dieper in op lading zekeren en de geldende regels.
Uiteraard vertellen we ook meer over de methodes en middelen om je lading goed te zekeren, zodat je kunt voldoen aan de Europese en Nederlandse wetgeving.
Wie is verantwoordelijk voor het zekeren van lading?
Volgens de richtlijnen van de EUMOS, de wetgeving die geldt op alle Europese wegen, zijn er meerdere partijen verantwoordelijk voor het zekeren van lading. Niet alleen de vervoerder, ook de verpakker, verzender, verlader en bestuurder kunnen aansprakelijk gesteld worden na een ongeval dat veroorzaakt is door een niet of niet correct gezekerde lading.
Verpakker
De verpakker is verantwoordelijk voor:
Een duidelijke beschrijving van alle goederen. Wanneer er specifieke methodes voor het zekeren van de goederen zijn vereist, worden deze vermeld op de beschrijving.
Verzender
Alle benodigde documenten voor de bestuurder, waaronder;
Een beschrijving van de goederen
De massa van de lading
Informatie voor de juiste verpakking
Een omschrijving van eventuele ongewone transportparameters bij individuele verpakkingen
Verlader
Een verlader is verantwoordelijk voor een goede verdeling over de laadvloer van het transportmiddel. Hierbij zorgt hij of zij ervoor dat de lading op de juiste manier gezekerd kan worden en de maximaal toelaatbare massa (MTM) gerespecteerd wordt. Daarnaast levert de verlader de volgende informatie:
De aard van de laadeenheid
De massa van de lading en elke laadeenheid
De positie van het zwaartepunt van de laadeenheid
Eventuele beperkingen voor het stapelen van goederen
De buitenafmetingen van elke laadeenheid
De wrijvingsfactor van goederen
Bestuurder
De bestuurder heeft tijdens het lading zekeren volgens de Europese wetgeving vooral een controlerende taak. Voordat de bestuurder vertrekt moet hij of zij controleren of:
Alle onderdelen van het transportmiddel functioneren
De lading geen hinder vormt voor een veilig transport
Het zwaartepunt van de lading zoveel mogelijk in het midden ligt
Vervoerder
De vervoerder moet alle documenten kunnen tonen aan bevoegde instanties. Bovendien is de vervoerder verantwoordelijk voor:
Het juiste transportmiddel voor de lading (het voertuig mag niet beschadigd zijn)
De correcte bevestiging van de zeecontainer op het chassis
De juiste zekering
Nederlandse wetgeving lading zekeren
Naast de Europese richtlijnen voor ladingzekering geldt er ook een specifieke wetgeving in Nederland. De Nederlandse Verkeerswetgeving eist dat de lading, of delen daarvan, worden gezekerd. De betrokken partijen moeten lading op zo’n manier zekeren, dat deze onder normale omstandigheden niet van het transportmiddel kan vallen.
Volgens de wetgeving behoren volle remmingen, een slecht wegdek en uitwijkmanoeuvres tot normale omstandigheden. Losse lading die tijdens het transport van het voertuig kan vallen of omvallen, moet bovendien deugdelijk worden afgedekt. Werk je niet volgens deze regels, dan riskeer je een fikse boete.
Welke methodes en middelen zijn er om lading te zekeren?
Wil je lading goed zekeren, zodat je voldoet aan de regels én boetes en verkeershinder voorkomt? Er zijn twee methodes om goederen goed vast te zetten: krachtsluitende ladingzekering en vormsluitende ladingzekering.
Krachtsluitende ladingzekering (neersjorren)
Bij krachtsluitende ladingzekering maak je, zoals de naam al doet vermoeden, gebruik van kracht. Met een sjormiddel, zoals een spanband, oefen je kracht uit op de laadvloer. De wrijving tussen de lading en de vloer wordt dan vergroot, zodat de lading op z’n plek blijft.
Vormsluitende ladingzekering (direct sjorren)
Bij deze methode maak je geen gebruik van kracht, maar van volume. Door je lading met een spanband strak tegen een verticale wand of ander stuk lading vast te zetten, sluit je de lading als het ware op. Hierdoor kan de lading tijdens het transport geen kant op.
Hulpmiddelen voor ladingzekering
Er bestaan verschillende hulpmiddelen die je kunt gebruiken voor het zekeren van je lading. We zetten ze voor je op een rijtje.
Spanbanden: onmisbaar bij het neersjorren van lading.
Sjorbanden: geschikt voor het zekeren van lichtgewicht producten.
Rails: ideaal voor het inrichten van je transportmiddel.
Stangen: hét hulpmiddel om je goederen aan vast te maken.
Wikkelfolie: hiermee kun je kwetsbare producten sealen, zodat deze beschermd zijn tegen invloeden van buitenaf.
Antislipmatten: zorgt ervoor dat de lading een eenheid vormt met het transportmiddel en niet kan verschuiven.
Bakken: Bieden bescherming en zijn uitermate geschikt voor de opslag van goederen.
Meer weten over lading zekeren?
Wil jij meer weten over lading zekeren en de wetgeving? Ben jij benieuwd hoe je aan de regels kunt voldoen of wil je meer informatie over de hulpmiddelen, zoals welke ladingstang op welke rail past? Neem gerust contact op met onze adviseurs. Ze staan je graag te woord.
Wat is een groot volume bak?
Een groot volume bak wordt voornamelijk gebruikt voor het opslaan van bulkgoederen, zoals houtproducten, metaal (onder)delen of graan. Ze kunnen ook als opvangbak worden gebruikt voor o.a. natte producten.
Bij sommige fabrieken worden (meerdere) groot volume bakken ook gebruikt als opvangbak bij machines voor geproduceerde producten. Bepaalde modellen bakken, zoals de 1425i en 1425/L, worden juist in de bloementeelt of in een productiebedrijf gebruikt.
Vroeger werden in de textielbranche altijd houten kisten gebruikt voor dit soort opslag. Tegenwoordig zijn deze houten kisten vervangen door groot volumebakken. Maar wat is een groot volume bak en welke kenmerken heeft het? Hierop geven wij uitgebreid antwoord.
Kenmerken van een groot volume bak
Groot volume bakken worden ook wel eens kunststof bakken genoemd. Dit komt omdat groot volume bakken gemaakt zijn van HDPE-kunststof. Het materiaal weerstaat lage en zeer hoge temperaturen. Van -40°C tot +70°C. Tevens zijn de bakken bestand tegen diverse chemicaliën. Dit maakt de bakken veilig in gebruik.
Een ander voordeel van HDPE-kunststof is de lange levensduur. En het is ook nog eens goed recyclebaar. Dit maakt een groot volume bak een duurzaam product. We noemen kunststof plastic bakken vanaf 100 liter een groot volume bak.
Binnen welke bedrijfstakken zijn ze bruikbaar?
De groot volume bakken zijn ontstaan als vervanger van houten kisten in de textielindustrie, maar ze zijn binnen veel andere branches bruikbaar.
Naast de textielindustrie kom je de groot volume bakken ook tegen in de volgende bedrijfstakken:
Lederindustrie
Autofabrieken
Groothandels
Bloemengroothandel
Verhuisbranche
Levensmiddelenbranche
Wasserijen
Zorginstellingen en ziekenhuizen
Kwekerijen
Daarnaast zijn ze ook geschikt voor intern transport, interne opslag of als vulbakken tijdens productie.
Wat is de functie van een groot volume bak?
De handigste functie van een groot volume bak, is dat ze stapelbaar zijn en enorm ruimtebesparend door de grote hoeveelheid producten die je in een bak kwijt kunt. Vaak worden ze hierdoor neergezet in een magazijn en gebruikt voor bulkopslag. Ook worden de bakken gebruikt voor het vervoer van grote hoeveelheden producten. In principe kun je de groot volume bakken overal plaatsen.
Lees onze blog 'welke bakken voor opslag of transport' om te weten welke bakken je waarvoor kunt gebruiken!
Welke groot volume bakken zijn er?
Er zijn verschillende soorten groot volume bakken beschikbaar. Ze zijn op te delen in drie verschillende soorten: langmateriaalbakken en groot volume bakken op poten en groot volume bakken op wielen.
Wat zijn langmateriaalbakken?
Langmateriaalbakken hebben geperforeerde wanden en een dichte bodem. Deze bakken hebben geen poten of wieltjes, maar zijn super licht en eenvoudig te stapelen. Dit soort bakken worden ook wel eens magazijnbakken of stapelkratten genoemd. Je komt ze meestal tegen in een bloemenhandel of in de lederindustrie.
Wat zijn groot volume bakken op poten?
Eigenlijk spreekt het al voor zich, dit zijn grote kunststof bakken op poten. Hierdoor kan je de bakken eenvoudig verplaatsen met een palletwagen, stapelaar of heftruck. Al verschilt dit per model groot volume bak.
Groot volume bakken op poten zijn in verschillende soorten verkrijgbaar. Namelijk met een dichte bodem en zijwanden of juist met een geperforeerde bodem en zijwanden. De bakken op poten kom je vaak tegen in een interne opslag.
Wat zijn groot volume bakken op wielen?
De groot volume bakken op wielen is eigenlijk hetzelfde als een bak op poten, alleen deze kan je zonder pompwagen al verplaatsen. Deze bakken net zoals de bakken op poten in de twee verschillende soorten verkrijgbaar. De bakken op wielen zie je meestal in zorginstellingen of wasserijen.
Groot volume bakken van BCF-Products
BCF-Products heeft een groot assortiment bakken. Niet alleen groot volume bakken, maar ook Euronorm stapelbare bakken, distributiebakken, palletboxen in vele afmetingen. Ze dienen allemaal een andere functie en zijn geschikt voor uiteenlopende branches.
Het grootste voordeel van onze bakken is dat ze gemaakt zijn van duurzaam kunststof. Dit is een stuk sterker dan veel andere materialen en hebben daardoor een groter draagvermogen. Een ander groot voordeel van het materiaal is dat het goed recyclebaar is en het een lange levensduur heeft.
Wil je graag meer weten over kunststof bakken, groot volume bakken of andere bakken? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.
Welke soorten pallets zijn er?
In de transport- en logistieke sector kun je niet zonder pallets en pallets zijn er in veel verschillende soorten en types. Met deze ladingdragers van hout, kunststof of houtvezel wordt het vervoer van zware goederen een stuk eenvoudiger. Een pallet staat meestal op een palletslede of op poten, zodat deze gemakkelijk met een palletwagen kan worden opgetild.
Er zijn vele soorten pallets. Hierdoor kan het lastig zijn om te bepalen welke pallet geschikt is voor de opslag of het vervoer van jouw goederen. BCF Products helpt je graag op weg met een handig overzicht van de verschillende palletsoorten, de eigenschappen en de voor- en nadelen.
Verschillende soorten pallets
Kleine of grote pallets, pallets van hout of van kunststof. Pallets zijn er in verschillende soorten en maten. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende palletsoorten die in Nederland en Europa veel voorkomen.
Europallets
Blokpallets
Houten pallets
Kunststof pallets
Houtvezelpallets
Wegwerppallets
CP pallets
Display pallets
Alle soorten pallets (met uitzondering van de houtvezelpallets) zijn verkrijgbaar in de uitvoeringen Langloop, kortloop, rondomloop en kruisdek.
Langloop: de planken van het bovendek zijn even lang als de lengte van de pallet
Kortloop: de planken van het bovendek zijn even lang als de breedte van de pallet
Rondomloop: de planken van het onderdek lopen rondom en zijn even lang als breed
Kruisdek: rondloop van planken, boven en onder
Soorten pallets en afmetingen
Het formaat van de pallets speelt een belangrijke rol in de keuze voor een pallet. Logisch, het formaat bepaalt hoeveel pallets er in een vrachtwagen of magazijn passen. De afmetingen zijn echter afhankelijk van het type pallets. Ook andere eigenschappen, zoals draagvermogen en gebruiksgemak, hangen af van het soort.
Europallets
Europallets zijn de meest voorkomende pallets in Nederland en Europa. Deze pallets zijn statiegeldpallets en worden ook wel ruilpallets genoemd. Ze kunnen in heel Europa ingezet worden. Een europallet is gemaakt van hout en voldoet met zijn afmetingen en specificaties aan alle richtlijnen van de European Pallet Association (EPAL). De pallets mogen dan ook alleen door erkende bedrijven worden gefabriceerd. De afmetingen van een europallet zijn 80 x 120 cm, het gewicht bedraagt 25 kg en de draaglast is maximaal 1500 kg.
Voordelen van een europallet:
Voorzien van het EPAL-keurmerk
Hoge kwaliteit vurenhout
Export binnen en buiten Europa mogelijk door ISPM-15 normering
Nadelen van een europallet:
Gevoelig voor vocht
Blokpallets
Een blokpallet bestaat uit een bovendek, een tussendek en een onderdek. Deze onderdelen worden met elkaar verbonden door middel van blokken, die ook wel klossen worden genoemd. Standaard heeft dit type pallet afmetingen van 120 x 100 cm, maar er zijn ook blokpallets van 60 x 80 cm, 80 x 120 cm en 120 x 120 cm. Het gewicht en het draagvermogen van een blokpallet zijn afhankelijk van de dikte van de planken en blokken.
Voordelen van een blokpallet:
Aan vier zijden op te tillen
Geschikt voor palletstellingen
Verkrijgbaar in hout en kunststof
Extra stevig
Nadelen van een blokpallet:
De draaglast is afhankelijk van de dikte van de planken en blokken
Wegwerppallets
Wegwerppallets, ook wel eenmalige pallets genoemd, zijn gemaakt van lichtgewicht hout en zijn bedoeld voor eenmalig gebruik (bij goede behandeling gaan ze langer mee). Een groot voordeel hiervan is dat de pallets zeer voordelig geprijsd zijn. De wegwerppallets zijn in verschillende maten en uitvoeringen verkrijgbaar. Het gewicht en het draagvermogen zijn hiervan afhankelijk.
Er zijn ook wegwerp-europallets, deze zijn van lichter hout dan normale europallets en hebben geen keurmerk. De afmetingen van dit soort pallets zijn 1.20x0.80 m, maar soms zijn ze ook wat lager. Het grootste nadeel van wegwerp-europallets is dat ze een stuk minder stevig zijn, wat ze minder sterk maakt, dan een normale europallet.
Voordelen van wegwerppallets:
Lichtgewicht
Goedkoop
Nadelen van wegwerppallets:
Gaan minder lang mee
CP pallets
Een CP pallet is van oorsprong ontworpen voor de chemische industrie. De pallet heeft een groot draagvermogen en is resistent tegen bijtende en giftige stoffen. Tegenwoordig profiteren ook andere industrieën van deze eigenschappen. Een CP pallet is verkrijgbaar in 9 verschillende uitvoeringen en 5 verschillende formaten.
Voordelen van een CP pallet:
Zeer groot draagvermogen
Resistent tegen chemische stoffen
Verkrijgbaar in meerdere uitvoeringen (CP1 t/m CP9)
Nadelen van een CP pallet:
Hoge prijs
Display pallets
Display pallets komen vaak voor in supermarkten en andere winkels. Zoals de naam al doet vermoeden worden deze pallets gebruikt om winkelwaar te tonen. De goederen die op een display pallet worden verplaatst hoeven tijdens het transport niet overgeladen te worden, waardoor veel tijd bespaard kan worden. De pallets zijn verkrijgbaar in de maten 40 x 60 cm en 60 x 80 cm.
Voordelen van display pallets:
Lichtgewicht
Tijdbesparend
Nadelen van een display pallet:
Relatief klein
Kunststof pallets
Veel pallets zijn gemaakt van hout. Dit heeft als voordeel dat de pallets eenvoudig te recyclen zijn. Daarnaast is hout sterk. Toch zijn er de laatste jaren steeds meer kunststof pallets. Dit komt omdat bij houten pallets een ISPM-15 behandeling nodig is. Dit is een behandeling waardoor zeker gesteld is dat er geen schadelijke organismen meer in het hout voorkomen. Kunststof pallets hoeven deze behandeling uiteraard niet te ondergaan. Deze kunststof pallets zijn ook verkrijgbaar in het formaat van een normale europallet.
Andere voordelen van een kunststof pallet zijn:
Onderhoudsvriendelijk
Diverse kleuren mogelijk
Geen splinters
Nadelen van een kunststof pallet:
Minder duurzaam
Houtvezel pallets
Naast houten pallets bestaan er pallets van houtvezel. Houtvezel pallets zijn gemaakt van samengeperst afvalhout. Dit maakt de pallet een duurzaam product. De pallets zijn bovendien nestbaar, stapelbaar en verkrijgbaar in verschillende afmetingen. De poten van houtvezelpallets maken de pallet extra stevig.
Voordelen van houtvezelpallets:
Toepasbaar in verschillende sectoren
Duurzaam
Zonder certificaat te versturen
Nadelen van houtvezelpallets:
Geen reparatie mogelijk
Alles voor pallets bij BCF Products
Heb je een keuze kunnen maken uit de verschillende soorten pallets? Zorg er dan voor dat de pallets veilig en efficiënt vervoerd kunnen worden.
Tip: lees onze blog over 'hoeveel pallets in een vrachtwagen'.
BCF Products heeft verschillende hulpmiddelen in het assortiment waarmee je een snel, veilig en efficiënt transport bevordert. Denk aan pallethoeken en palletfolie om te voorkomen dat je lading beschadigt, of aan palletwagens en kunststof palletboxen.
Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen over de verschillende soorten pallets of heb je vragen over onze producten? Neem gerust contact met ons op.
Hoeveel pallets in een vrachtwagen?
Transport via de weg is een snelle en flexibele oplossing voor het verzenden van pallets. Om dit transport zo efficiënt en duurzaam mogelijk te houden, is het essentieel om de beladingsgraad van vrachtwagens te optimaliseren. Voor de transport- en logistieksector is het daarom belangrijk om te weten hoeveel pallets er in een vrachtwagen passen. Dit is echter afhankelijk van een aantal factoren.
Werk je in de transport- en logistieksector en wil je weten hoeveel palletplaatsen er in een vrachtwagen beschikbaar zijn? In deze blog zetten we de verschillende factoren uiteen.
Meest voorkomende pallets: europallets en blokpallets
Met een optimale belading van vrachtwagens profiteren zowel opdrachtgevers als ontvangers van efficiëntiewinst. Om erachter te komen hoeveel pallets er in een vrachtwagen kunnen, moet je met verschillende factoren rekening houden.
Zo is het aantal pallets in een vrachtwagen niet alleen afhankelijk van het formaat van de trailer, maar ook van de afmetingen van de pallet. Er zijn verschillende soorten pallets.
Veelvoorkomende pallets in Europa zijn europallets en blokpallets. Een europallet is een houten pallet die voldoet aan alle richtlijnen van de European Pallet Association (EPAL).
Een blokpallet bestaat uit verschillende onderdelen: een bovendek, een tussendek en een onderdek. Deze onderdelen worden met blokken aan elkaar verbonden.
Hoeveel europallets in een vrachtwagen en trailer?
De afmetingen van een europallet zijn 80 x 120 cm en de draaglast is maximaal 1500 kg (bij een gelijke verdeling van het gewicht). Het type trailer bepaalt hoeveel europallets er in een vrachtwagen passen. Daarom zetten we hieronder de beschikbare palletplaatsen van een huiftrailer, LZV, open trailer en combinatietrailer op een rij:
Huiftrailer: een huiftrailer is de meest voorkomende trailer in Nederland en Europa. Er zijn 33 europallet plaatsen in deze trailer. Hierbij moet je een maximale pallethoogte van 2.8 meter in acht nemen.
LZV: een LZV is een Langere en Zwaardere Voertuigcombinatie. Deze trailer heeft 51 europalletplaatsen.
Open trailer: in een open trailer of oplegger worden vaak zwaardere goederen vervoerd, die met een kraan geladen moeten worden. Er kunnen 34 europallets vervoerd worden in een open trailer.
Combinatietrailer: heb je een combinatietrailer? Dan zijn er 38 europalletplaatsen beschikbaar. Uitgaande van een maximale pallethoogte tot 3 meter. Een combinatietrailer bestaat uit 2 delen, de motorwagen en een aanhanger. In beide delen passen een bepaalde hoeveelheid pallets. Het aantal pallets verschilt per deel, maar meestal kunnen er 38 europallets in. Een combinatietrailer wordt afgekort een combi genoemd. Als deze intern hoger is als 2.90 meter, dan wordt dit een grootvolume-combi, ook wel een Jumbo genoemd.
Hoeveel blokpallets in een trailer en vrachtwagen?
Een blokpallet is met een standaardafmeting van 120 x 100 cm groter dan een europallet. Wil je weten hoeveel van deze pallets in de trailer van een vrachtwagen kunnen? Ook dat is, uiteraard, afhankelijk van het type trailer.
Huiftrailer: in deze meest voorkomende trailer passen 26 blokpallets.
LZV: de trailer van de Langere en Zwaardere Voertuigcombinatie biedt plaats aan 38 blokpallets.
Open trailer: net als in een huiftrailer kunnen er in een open trailer-vrachtwagen 26 blokpallets.
Combinatietrailer: de combinatietrailer heeft 30 blokpalletplaatsen beschikbaar.
Palletplaatsen berekenen
In deze blog hebben we het steeds over palletplaatsen. Hoe worden deze plaatsen precies berekend? Hiervoor is het aantal m2 laadruimte van een vrachtwagen nodig. Hiermee kun je de laadmeter berekenen.
Wil je het aantal palletplaatsen van jouw trailer berekenen? Vermenigvuldig dan de lengte (in cm) en de breedte (in cm) van de laadruimte en deel dit vervolgens door 9600. Dus: (lengte x breedte): 9600 = aantal palletplaatsen.
BCF Products: voor een snel, veilig en efficiënt pallettransport
Uiteraard is het belangrijk om de beladingsgraad van een vrachtwagen te optimaliseren. Maar een snel, veilig en efficiënt transport staat of valt met de juiste hulpmiddelen.
BCF Products heeft een uitgebreid assortiment aan producten waarmee pallets eenvoudig en probleemloos vervoerd kunnen worden.
Zo hebben we een handige palletwagen in het assortiment. Hiermee kun je gemakkelijk pallets in een aanhanger, bestelauto of vrachtwagen stapelen. En met onze palletwikkelfolie zorg je ervoor dat goederen transportbestendig verpakt worden. Kijk voor meer handige hulpmiddelen in onze webshop
Meer weten?
Wil je meer weten over het vervoer van pallets of heb je naar aanleiding van deze blog vragen? Neem gerust contact met ons op. Onze medewerkers staan je graag te woord.
Hoe ver mag lading uitsteken?
Wie regelmatig goederen vervoert stuit weleens op het probleem van uitstekende lading. Niet elk object past immers in een (vracht)auto, bus of aanhanger. Uitstekende lading tijdens het transport is niet altijd te voorkomen. Toch is het belangrijk om je aan de geldende regels te houden. Hiermee voorkom je niet alleen een boete, maar ook gevaarlijke situaties in het verkeer. Hoe ver mag lading uitsteken? BCF Products zet alle regels voor je op een rij.
Deelbare lading en ondeelbare lading
Op de vraag ‘hoeveel cm mag lading uitsteken?’ is geen eenduidig antwoord te geven. Er wordt namelijk onderscheid gemaakt tussen deelbare lading en ondeelbare lading. Deelbare lading kan, zoals de naam al doet vermoeden, opgedeeld worden in kleinere stukken lading. Denk aan een meubelstuk dat je kunt demonteren. Bij ondeelbare lading, zoals een kano of een paal, kan dat niet. Omdat deelbare lading altijd opgedeeld moet worden, geldt er voor deze soort lading een strengere regelgeving.
Hoe ver mag deelbare lading uitsteken bij een auto of aanhangwagen?
Deelbare lading mag nooit aan de voor- of zijkant van een personenauto of aanhangwagen uitsteken. Aan de achterzijde is dat wel toegestaan. Hiervoor geldt: maximaal 1 meter achter een personenauto (of bedrijfsauto’s tot 3.500 kg) of aanhanger. Het is niet nodig om de lading te markeren.
Hoe ver mag deelbare lading uitsteken bij een vrachtwagen?
Ook voor vrachtwagens geldt dat er aan de voor- of zijkant geen deelbare lading mag uitsteken. Aan de achterkant van de vrachtauto mag deze lading niet meer dan 1 meter uitsteken en nooit meer dan 5 meter achter het hart van de achterste as. Is de afstand tussen de lading en het wegdek meer dan 55 cm? Dan mag de lading maximaal 60 cm achter de bumper uitsteken.
Hoe ver mag ondeelbare lading uitsteken bij een auto of aanhanger?
Ondeelbare lading mag, in tegenstelling tot deelbare lading, wél aan de voor- en zijkant van een auto of aanhanger uitsteken. De regels voor ondeelbare lading zijn:
Maximaal 1 meter aan de voor- of achterzijde van een voertuig of aanhanger. De lading mag nooit meer dan de helft van de lengte van de aanhanger uitsteken.
Vervoer je ondeelbare lading op het dak? Dan mag deze niet meer dan 3.5 meter voor het stuurwiel uitsteken.
Maximaal 20 cm aan beide zijkanten. Let op: een aanhanger mag met uitstekende lading niet meer dan 3 meter breed zijn.
Markering van deze uitstekende lading is niet verplicht.
Het gaat hierbij om regels voor personenauto’s en bedrijfsauto’s tot 3.500 kg.
Hoe ver mag ondeelbare lading uitsteken bij een vrachtwagen?
Net als bij een personenauto of bedrijfsauto tot 3.500 kg mag ondeelbare lading bij een vrachtwagen aan de voor- en zijkant uitsteken. Aan de voorzijde mag de lading niet meer dan 4.30 meter voor het hart van de voorste as uitsteken. Een vrachtwagen met ondeelbare lading mag niet meer dan 3 meter breed zijn. Steekt de lading meer dan 10 cm buiten de zijkant uit, dan zijn markeringsborden en extra verlichting verplicht. Aan de achterzijde mag de lading maximaal de helft van de lengte van de vrachtwagen achter de achteras uitsteken.
Markeringsbord voor uitstekende lading
In bovenstaande scenario’s wordt er nauwelijks gesproken over markeringsborden. Hoe zit dat precies? Wanneer heb je een markeringsbord nodig voor uitstekende lading?
Een markeringsbord is een vierkant bord met rood-witte, diagonale strepen. Het bord dient als waarschuwingsbord en moet de zichtbaarheid van uitstekende lading vergroten. Steekt de lading verder uit dan de grenswaarden van 1 meter (aan de voor- of achterkant) en 20 cm (aan beide zijkanten), dan is een markeringsbord verplicht. Het is belangrijk dat dit bord goed zichtbaar is.
Uitstekende lading? Voorkom een boete
De regels voor uitstekende lading in het verkeer zijn streng. En dat is niet zo gek. Er kunnen immers gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan, zoals ongevallen en schade aan andere voertuigen. De boetes voor het niet naleven van de regels voor uitstekende lading zijn daarom niet mals en kunnen oplopen tot enkele honderden euro’s. Hierbij is een boete voor te ver uitstekende deelbare lading hoger dan een boete voor te ver uitstekende ondeelbare lading.
Uitstekende lading vastmaken
Ga je met uitstekende lading de weg op? Dan is waakzaamheid geboden. Denk altijd aan je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers en zorg dat je lading goed vastzit. Uitstekende lading vastmaken kan met diverse hulpmiddelen, zoals spanbanden of aanhangernetten. Houd er rekening mee dat in sommige situaties een aanhangernet verplicht is.
Meer weten? Neem contact op
Wil je meer weten over de regels voor uitstekende lading of heb je andere vragen over het vervoer van lading? Neem gerust contact met ons op of neem een kijkje op onze blog.
Is een aanhangernet verplicht?
In onze blog Lading vastzetten vertelden we dat het verplicht is om je lading vast te zetten. Ook wanneer je goederen vervoert in een aanhanger gelden er wettelijke regels. Een aanhangwagennet is één van de hulpmiddelen waarmee je lading in een aanhangwagen goed kunt zekeren. Toch is een aanhangernet niet in elke situatie verplicht. We kunnen ons voorstellen dat de regels rondom aanhangernetten voor verwarring zorgen. Daarom geven we in deze blog antwoord op een aantal veelgestelde vragen.
Is een net verplicht op een aanhanger?
Een aanhangwagen net is niet altijd verplicht. Wel is het sinds 2007 verplicht om de objecten die je vervoert vast te zetten, zodat ze veilig op de plaats van bestemming aankomen. Welke hulpmiddelen je daarvoor gebruikt, maakt niet uit. In veel gevallen kun je lading prima vastzetten met spanbanden, zonder dat de lading verschuift of van de aanhanger valt of waait. Het is dan niet nodig om een extra net te gebruiken. Ook op een lege aanhanger is het niet verplicht om een net te spannen.
Wanneer is een net wel verplicht op een aanhanger?
Lukt het niet om je lading vast te zetten met spanbanden of andere hulpmiddelen? Dan is een aanhangernet verplicht. Dit is het geval met losse lading die gemakkelijk van de aanhangwagen kan vallen of waaien. Voorbeelden van losse lading zijn:
Brandhout
Grind
Tuinafval
Lege dozen of papier
Brokken puin
De bovengenoemde ladingen zijn voorbeelden. Ook bij andere goederen waarbij spanbanden of andere hulpmiddelen niet voldoende zijn om te voorkomen dat ze van de aanhanger vallen of waaien, is een net verplicht.
Hoe hoog is de boete voor een aanhanger zonder net?
De regels rondom aanhangernetten zijn wettelijk vastgelegd in het voertuigreglement. Dit betekent dat je een boete riskeert wanneer je lading niet borgt of vastzet met een aanhangernet, terwijl dit wel zou moeten. De boetes voor het negeren van de regels kunnen oplopen tot wel € 370,-. Dit komt omdat de gevolgen van niet goed vastgezette lading groot zijn. Denk aan het veroorzaken van verkeershinder of verkeersongevallen.
Wat zijn de voordelen van een aanhangernet?
Een aanhangernet is een slimme manier om te voorkomen dat je lading van de aanhanger valt of waait. Zelfs in situaties waarin een aanhangernet niet verplicht is biedt het gebruik ervan voordelen. We zetten enkele voordelen voor je op een rijtje:
Gebruiksvriendelijk: een aanhangernet gooi je gemakkelijk over je aanhangwagen en hoef je alleen te bevestigen met elastische koorden
Flexibel: met een aanhangwagen net kun je ook uitstekende delen veilig borgen
Lange levensduur: een aanhangernet is vaak vervaardigd uit stevig materiaal (geweven polypropylene), waardoor het jaren mee gaat.
Hoe kies je het juiste aanhangernet?
Er zijn verschillende soorten aanhangernetten. Hoe weet je nu welk net voor welke aanhanger geschikt is?
Allereerst speelt de maat van je aanhangwagen een grote rol. Het is raadzaam om een net te kiezen dat rondom ongeveer 25 cm groter is dan de bakmaat van je aanhangwagen. Op deze manier heb je voldoende overlap en kun je ook bij uitstekende lading het aanhangernet goed bevestigen.
Daarnaast bepaalt de soort lading welk net je het beste kunt gebruiken. Vervoer je vooral grof materiaal of grote spullen, dan is een grofmazig net ideaal. Een grofmazig net is erg flexibel en is daardoor makkelijk over onregelmatige lading heen te trekken. Bestaat je lading uit zand of ander fijn materiaal, dan biedt een fijnmazig net uitkomst. Dit net laat wind door, maar voorkomt dat zand of ander fijn materiaal wegwaait. Een fijnmazig net is door de fijne weefstructuur wat stugger dan een grofmazig net. Maar door het elastiek aan de randen, kun je een fijnmazig net ook flexibel gebruiken.
Hoe maak je een aanhangernet vast?
Het bevestigen van een aanhangernet aan een aanhangwagen is niet heel moeilijk. Het enige dat je hoeft te doen is het net over de lading gooien en het strak en stevig aan de aanhanger vastmaken. De meeste netten zijn voorzien van elastische koorden om het net strak aan te trekken en te bevestigen.
Hoe kun je je lading het beste vastzetten?
Er zijn meerdere manieren om je lading stevig te zekeren. Zo kun je een lading vastzetten door middel van krachtsluiting (neersjorren) en door middel van vormsluiting (direct sjorren). Wil je meer weten over deze manieren van zekeren? In onze blog Lading vastzetten gaan we dieper in op deze methodes en lees je alles over het vastzetten van lading in bestelwagens, vrachtwagens en aanhangers.
Meer weten?
Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over het vastzetten van je lading of wil je weten welk aanhangernet geschikt is voor jouw aanhangwagen? Neem gerust contact met ons op. We adviseren je graag.
Lading vastzetten: de complete handleiding voor je bestelwagen, vrachtwagen en aanhanger
Bijna iedereen vervoert weleens goederen over de weg. En of het nu je dagelijkse werk is of je vervoert af en toe een meubelstuk, het is belangrijk dat je lading goed is gezekerd. Maar hoe kun je de lading het beste zekeren?
BCF Products legt in deze blog uit hoe je je lading moet vastzetten. We geven je een complete handleiding voor je bestelwagen, vrachtwagen en aanhanger. Zo weet je zeker dat je goederen veilig en zonder schade op hun eindbestemming aankomen.
Waarom lading vastzetten?
Het vastzetten van lading is uitermate belangrijk voor een veilig goederenvervoer. Niet goed gezekerde lading kan niet alleen schade aan goederen veroorzaken, maar ook verkeershinder of zelfs ongelukken tot gevolg hebben. Daarom geldt er voor het zekeren van lading een strenge wetgeving. Wil je meer over deze wetgeving te weten komen? Lees dan onze blog: 'lading zekeren wetgeving'.
Of je nu lading wilt vastzetten in een vrachtwagen, bestelwagen, bus of aanhanger, door het op de juiste manier te doen zorg je ervoor dat lading niet gaat schuiven. Daarnaast voorkom je een boete voor het niet vastzetten van je lading. Deze boete ligt gemiddeld tussen de € 125,- en € 390,-. Wanneer de lading van het voertuig afvalt, kan de boete zelfs oplopen tot € 2200,-.
Waarom kan lading bewegen?
Lading die niet goed is vastgezet, kan bewegen. En dat is niet zo gek: tijdens transport worden goederen aan verschillende invloeden blootgesteld. De auto of vrachtwagen trekt op, remt en neemt bochten. De massa (jouw lading) wil altijd zijn oorspronkelijke richting behouden. Bij het optrekken oefent de lading daarom tegenkracht uit op de nieuwe beweegrichting, bij het remmen drukt de lading tegen de voorkant van het onderstel en tijdens bochten trekt de lading naar de richting die de auto of vrachtwagen oorspronkelijk reed. Zelfs lading met een groot gewicht kan tijdens het transport in beweging komen.
Manieren om lading vast te zetten
Er zijn twee manieren om lading stevig vast te zetten: door middel van krachtsluiting (neersjorren) en door middel van vormsluiting (direct sjorren).
Krachtsluitende ladingzekering
Bij krachtsluitende ladingzekering zet je je lading vast door kracht uit te oefenen op de laadvloer. Met andere woorden: je drukt de lading op de vloer. Dit kan met een sjormiddel, zoals een spanband. De wrijving tussen de lading en de vloer wordt op deze manier vergroot, waardoor de lading op zijn plek blijft.
Vormsluitende ladingzekering
Zet je je lading vast door middel van vormsluiting, dan sluit je de lading als het ware op. Dit kan door de lading strak tegen een verticale wand of tegen een ander stuk lading vast te zetten. Hierdoor kan de lading geen eigen leven gaan leiden. Dit vastzetten kun je doen met bijvoorbeeld spanbanden. Bij deze methode wordt dus geen gebruik gemaakt van kracht, maar van volume.
Tip: Wil je de lading vastzetten met spanbanden? Lees dan ook onze blog ‘Hoe werkt een spanband?’
Hulpmiddelen om je lading te zekeren
Er zijn diverse hulpmiddelen waarmee jij je lading stevig en veilig kunt zekeren:
Spanbanden gebruik je tijdens het vastzetten van je lading. Vooral bij het neersjorren van lading zijn ze onmisbaar.
Met sjorbanden, ook wel bagagegordels of gespbanden genoemd, zet je lichtgewicht producten eenvoudig vast.
Cargorails heb je nodig om je lading te zekeren en ladingstangen kunnen gebruikt worden als vormsluitende ladingzekering. Lees onze blog 'welke ladingstang past bij welke rail' om meer over ladingstangen te weten te komen!
Antislipmatten zorgen ervoor dat de lading en het transportmiddel een eenheid vormen, waardoor de lading niet verschuift.
Sjor- of spankettingen zijn uitermate geschikt voor het direct sjorren van ladingen.
Met wikkelfolie en/of tape kun je jouw producten sealen zodat ze beschermd zijn tegen invloeden van buitenaf.
Voor de bescherming van lading in aanhangwagens kun je gebruik maken van diverse netten en zeilen.
Om het risico op schade aan goederen te verkleinen, kun je je lading inpakken in bakken.
Tips voor het zekeren van je lading
Tot slot geven we je enkele tips voor het zekeren van je lading:
Zorg voor een geschikt voertuig; ook de trailer/aanhangwagen moet geschikt zijn voor het juiste doel.
Gebruik altijd goedgekeurde hulpmiddelen zoals kettingen, spanbanden, karabijnhaken en kabels. Bij BCF-Products zijn alle producten gecertificeerd. Spanbanden en kettingen zijn volgens de daarvoor geldende EN- richtlijnen geproduceerd.
Gebruik minimaal 2 spanbanden.
Zorg (vooral bij krachtsluitende ladingzekering) voor een schone, stofvrije laadvloer. Wanneer de vloer namelijk vies is, kan dit nadelig zijn voor de wrijvingskracht.
Gebruik antislipmatten of antislippapier. Deze kunnen de wrijvingskracht verhogen.
Zet de lading tegen het kopschot en maak gebruik van verticale wanden om je lading te zekeren.
Maak gebruik van markeringsborden wanneer de lading buiten het voertuig steekt.
Meer weten? Neem contact op
Heb je na het lezen van onze tips nog vragen of wil je meer informatie over ladingzekering? Neem gerust contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag veilig op weg.
Hoe werkt een spanband en welke soorten spanbanden zijn er?
Als je een lading vervoert, wil je natuurlijk dat deze veilig arriveert op de eindbestemming. Spanbanden helpen je daarbij. Ze worden het meest gebruikt voor het vastzetten en zekeren van ladingen op vrachtwagens, opleggers en aanhangers.
Een spanband vastmaken of vastzetten is eenvoudig, maar je moet het wel op de juiste manier doen. Dus hoe werkt een spanband eigenlijk? We leggen je graag uit welke soorten spanbanden er zijn en hoe je ze veilig gebruikt.
Soorten spanbanden
Spanbanden zijn onmisbaar bij het veilig verankeren van producten. Bij ladingen van vracht- en bestelwagens, maar ook voor buitenopslag, bouwplaatsen, het vastzetten van tenten, marktkramen, pagodetenten, luifels, reclameborden en decordelen. Wil je je fietsen aan je fietsendrager bevestigen? Of je dakkoffer extra verstevigen? Ook dan zijn spanbanden je beste vriend.
Voor elke gelegenheid is een geschikte spanband te vinden. We nemen je even mee langs diverse soorten en geven antwoord op je vraag: hoe werkt een spanband?
Sjorbanden
Sjorbanden, in de volksmond ook wel gespbanden genoemd, zijn voornamelijk geschikt om lichte producten veilig vast te zetten tijdens transport. Het gaat hierbij niet om zware materialen die stevig vastgeketend moeten worden, maar vooral om spullen die nét wat extra versteviging nodig hebben. Denk aan het verzekeren van materiaal in bestelwagens of het bevestigen van een tent. Ook zijn gespbanden perfect om dakkoffers of fietsendragers mee te verstevigen.
Neem je spullen mee op het imperiaal op je auto? Dan heb je vaak genoeg aan sjorbanden. Voor het zwaardere werk kun je beter op zoek gaan naar stevigere banden.
Tip: we hebben ook een aparte blog over 'hoe werkt een sjorband'.
Standaard spanbanden
Spanbanden, een begrip dat vaak gebruikt wordt voor meerdere spullen. Maar wat is het nou precies? De sjorband van hierboven wordt door vele een spanband genoemd, omdat de spanband uit veel verschillende soorten en maten bestaat. Zoals wij het zien, zijn er eigenlijk maar twee soorten spanbanden.
De eindeloze spanband
Deze spanband lijkt het meest op een sjorband. Het grote verschil met een sjorband en een eindeloze spanband is dat de spanband een ratel heeft in plaats van een klemgesp. De band bestaat dus uit een ratel en een stuk band, zowel de ratel als de lengte van het band zijn naar keuze.
De spanband set (2-delige spanband)
De spanband set bestaat uit twee delen, het rateldeel en het bandgedeelte. Spanbanden zijn er net zoals de sjorband in veel verschillende soorten en maten. Het rateldeel is het kortste gedeelte van de set en bestaat uit een ratel, stuk band en haak. Het langere bandgedeelte bestaat uit de resterende meters band en nogmaals een haak.
Best logisch toch? Afhankelijk van waar je de spanband voor gaat gebruiken is de juiste breedte van groot belang. Van het vervoeren van vracht in grote vrachtwagens tot het vastzetten van iets kleins bij je thuis, spanbanden kunnen op veel verschillende manieren worden gebruikt. Om jou op weg te helpen naar de juiste spanband, zijn er een aantal filters waar je op kan zoeken binnen de meest voorkomende breedtes:
Hoe gebruik je de spanband? Dat lees je hieronder bij het kopje ‘Hoe werkt een spanband met ratel?
Spanbanden voor autotransport
Vervoer je voertuigen op autoambulances of autotransportvoertuigen? Dan heb je spanbanden voor autotransport nodig: een goede, veilige spanbandset die het voertuig op z’n plek houdt. Een spanbandset is een tweedelige spanband die bestaat uit een korte en een lange band. Aan de korte band zit aan het ene uiteinde de ratel en aan de andere kant een haak of eindfitting. Die haak of eindfitting zit ook aan één uiteinde van de lange band.
Met de haken of eindfittingen veranker je het voertuig. Vervolgens haal je de lange band door de ratel en span je deze tot op de juiste spanning. Ook zijn er spanbanden met griphoes voor over de autobanden heen, of spanbanden met speciale draaihaken. Met deze laatste soort zet je de spanband vast in gaten van het oppervlak waarop het voertuig staat. Zo weet je zeker dat ie niet wegrolt.
Zelfoprollende spanbanden
Wil je het jezelf extra gemakkelijk maken? Kijk dan eens naar zelfoprollende spanbanden. Deze rollen zichzelf namelijk op! Ideaal voor als je korte spanbanden nodig hebt die snel in gebruik zijn. Bijvoorbeeld in een bestelbus, kleine bakwagen of aanhangwagens. Deze spanbanden hebben S- of P-haken, zodat je precies de haak kunt kiezen die je nodig hebt. Deze banden worden ook wel eens automatische spanbanden genoemd.
Hoe werkt een spanband met ratel?
Zodra je de juiste spanband hebt gekozen, is het tijd om ‘m te gebruiken. Maar hoe gebruik je een spanband eigenlijk? Ga je een spanband gebruiken, dan zijn er een aantal zaken belangrijk. Zeker als je er eentje met ratel hebt. Veel mensen hebben namelijk moeite met het spannen en ontspannen van spanbandenratels. We zetten ze even op een rijtje. Hoewel spanriemen van elkaar kunnen verschillen, is deze spanbandengebruiksaanwijzing vrij universeel: doe er je voordeel mee.
Een noot vooraf: zorg altijd voor een veilige werkwijze. Dubbelchecken is bij een spanband vastzetten absoluut geen onnodige luxe. Je wilt tenslotte dat al je producten en materialen heelhuids aankomen op plek van bestemming. Ook is het belangrijk dat je de ruimte hebt, als je een spanband bevestigt. Zo voorkom je dat je andere mensen raakt met het vastzetten van je lading.
We leggen je aan de hand van de afbeelding uit hoe je een spanband met ratel spant en ontspant.
Spannen
Ga je een spanband vastmaken? Beweeg dan handvat B zodat sleuf C schuin van boven naar beneden staat.
Laat handvat B vervolgens ongeveer haaks op de spanrichting van de band staan.
Steek spanband D van bovenaf door gleuf C.
Trek de band zover mogelijk door totdat de band strak zit.
Gelukt? Dan kun je de band nu op de juiste spanning zetten met handvat B.
Ontspannen
Ga je de spanband losmaken? Pak dan handvat B vast met je duim, zodat je met je andere vingers handvat A kunt aantrekken.
Als het goed is, schiet de grootste spanning er al af. Hou handvat A aangetrokken en klap nu handvat B helemaal omhoog.
Terwijl je dit doet, kun je het gehele rateldeel al naar je toetrekken. Houd wel handvat B helemaal omhoog! Zo hou je namelijk de ratelende vertanding buiten werking en ontspan je de boel veel soepeler.
Heb je de ratel helemaal aangetrokken? Dan staat sleuf C waarschijnlijk in een rechte lijn met de band. Nu kun je het overtollige bandmateriaal eenvoudig uittrekken.
Staat er veel spanning op de spanband? Dan kan het zijn dat handvat A moeilijk in beweging komt. Het kan dan helpen om handvat B richting de last te duwen en tegelijkertijd handvat A aan te trekken.
Hoe werkt een spanband met euroclickfitting?
Sommige spanbanden hebben een extra fitting waarmee je materialen en lading bevestigt aan rails in de voertuigoplegger. Die wordt ook wel euroclickfitting of sleufgatfitting in rail genoemd. Wel zo fijn als je ook die goed en veilig weet te spannen en ontspannen.
Bevestigen
Trek met je duim het veiligheidspalletje naar achter.
Klik eerst de onderste sleuf schuin in de rail en kantel de fitting in rechte stand.
Laat de veiligheidspal los en de fitting zit vast!
Losmaken
Trek de veiligheidspal naar achteren met je duim.
Trek de fitting naar beneden en houd ‘m schuin.
Je kunt nu de fitting lostrekken uit de rail.
Onderhoudstips voor je spanbanden
Je hebt spanbanden natuurlijk niet continu nodig. Niks zo vervelend als ze van de plank halen om er dan achter te komen dat er iets stuk is. Daarom een paar onderhoudstips. Voor alle spanbanden geldt:
Bewaar ze altijd op een droge plek.
Gooi de ratel nooit in het zand: als er zandkorrels bij het draaimechaniek komen, slijt de band snel.
Controleer regelmatig of de spanband is beschadigd of gerafeld om er zeker van te zijn dat je veilig op weg gaat. Vaak zie je dit aan de blauwe labels op de band. Zorg dat deze heel en leesbaar blijven.
Hulp nodig? Neem contact met ons op
Kun je hulp gebruiken bij het kiezen van een spanband? Of wil je meer informatie over hoe spanbanden werken en hoe je ze het beste kunt gebruiken of wat de levensduur van spanbanden is? Neem dan gerust contact met ons op. We adviseren je graag en helpen je verder, zodat jij veilig op weg kunt!